Pracovní den letušky arabské společnosti

Můj pracovní den většinou začíná v různou pracovní dobu - někdy uprostřed noci, někdy přes den, jindy večer…

Nejvíc odletů naší společnosti je brzy ráno (mezi půlnocí a osmou hodinou ranní). Létáme převážně pobyty - v dané destinaci tedy zůstáváme cca 24-36 hodin.

Dnes večer mám douhý noční let do Sydney. Odlet je ve 3:00 ráno. Na letiště se musím dostavit minimálně dvě hodiny před odletem - tedy v 01:00 ráno.  Tzn. z domu musím vyjet ve 00:20. Přípravy mi trvají hodinu plus 20 minut rezerva, Musím se tedy začít připravovat na let ve 23:00. To je čas, který běžně chodím spát. Den předem si tedy plánuji dpočinek, abych měla dost sil na dlouhý let.

My letušky a stevardi máme různé strategie, jak si před letem odpočinout. Na každého funguje něco jiného.

Já to dělám tak, že ráno - den před odletem vstanu o 2 hodiny dřív než jsem zvyklá a jsem celý den aktivní, abych se unavila (jdu do fitka, vyřídím si vše potřebné a zabalím si do kufru věci na pobyt). Kolem 17:00 začnu svou předspánkovou uklidňovací rutinu (čtu si, popíjím meduňový čaj, relaxuji) a v 18:00 si jdu lehnout. Pokud usnu, získám 5 hodin spánku před letem. Někdy se mi ale usnout nepodaří a na letu mě pak zachraňuje několik šálků silného espressa.
Ve 23.00 mi zvoní budík a já vstávám a začínám se připravovat. Vyčistím si zuby, nanesu si na obličej perfektní make-up, který snad vydrží 16ti hodinový let. Mé dlouhé vlasy si stočím do drdolu, na který použiju “bun” a síťku, aby vlasy neodstávaly ven. Dám si vydatnou “snídani”, abych neměla hlad (nebudu mít pak moc času dát si někde jídlo) a převléknu se do uniformy. Zkontroluji, zda mám v kufru vše zabaleno na pobyt v Sydney a odcházím z bytu. Před budovou už čeká firemní autobus (jezdí každých cca 20 minut), do kterého nasedám a odváží mě na letiště. Během jízdy si opakuji bezpečnostní otazky a postupy, které musím znát.

Po vstupu do odletové budovy pro stevardy se check-inuji na přístroji a check-inuji svoje zavazadlo. Procházím bezpečnostní kontrolou a přicházím do “briefing room” - pokoje, kde máme úvodní předletové setkání s celou posádkou. Prezentuji svému vedoucímu všechny mé dokumenty, které musím mít a on kontroluje, zda je má uniforma, make-up, účes a nehty v pořádku.

Nikoho z posádky neznám,

a tak jsme každý vyzván k tomu, abychom řekli své jméno a z jaké země pocházíme. Každému ze stevardů je položena jedna z bezpečnostních otázek z našeho manuálu. Musíme správně odpovědět. Až všichni zodpoví, rozdělíme si pracovní pozice na tento let. Každý má přiřazenou svou pracovní pozici, která určuje pracovní povinnosti. Poté začíná samotný briefing, kde si povíme jaký dnes bude let, jaký budeme mít servis, jací jsou naši pasažéři, jaké mohou být výzvy, opakujeme si zásady bezpečnosti apod. Poté přichází kapitán s ostatními piloty a sdělují nám čas letu, počasí a další důležité informace. Let do Sydney je dlouhý, trvý 16 hodin a tudíž máme nárok na 3 hodiny spánku v “crew rest compartments”, což jsou speciální místnosti v letadle pro odpočinek palubní posádky.

Po briefingu celá posádka nasedáme do autobusu, který nás odváží k letadlu. Po příchodu do letadla odkládáme své příruční zavazadla a začínáme bezpečnostné kontrolu dle přidělené pracovní pozice. Kontrolujeme bezpečnostní vybavení (kyslíkovou bombu, hasící přístroj, demonstrační vybavení,…) v našem prostoru zodpovědnosti a připravujeme v galley (kuchyňce) vše potřebné na servis.

Poté začíná boarding - nasadíme tedy náš nejlepší úsměv a vítáme přicházející pasažéry. Po příchodu pasažérů zavíráme dveře letadla a děláme předletové aktivity (rozdáváme menu, hračky dětem, nabízíme vodu,..). Před samotným vzletem kontrolujeme kabinu - zda jsou všichni připoutaní, jsou vytažené okenní rolety, zavazadla jsou bezpečně umístěna a zavazadlové prostory zavřené,….

Po vzlétnutí začínáme připravovat servis - snídani. Zapínáme trouby a připravujeme vozíky - umisťujeme na ně nápoje, kelímky, vkládáme teplé pokrmy na tácky pro pasažéry.

Když je vše připraveno, začínáme rozdávat cestujícím tácky s jídlem a nápoje. Poté servírujeme kávu a čaj. Následuje sbírání tácků zpět a finální úklid kabiny.

Na dlouhých letech máme k dispozici tkz. crew rest compartment - to jsou speciální místnosti v letadle, kde jsou postele.

Tyto místnosti slouží k odpočinku posádky na dlouhých zámořských letech. Většinou dostaneme 2-3 hodiny k odpočinku (záleží na délce letu).
Poté máme konečně čas na první jídlo a trochu odpočinku. První skupina na odpočinek odchází do “crew rest compartment” a mají tři hodiny na spánek. Během letu se vystřídáme na odpočinek všichni - každý máme tři hodiny. Ti, co neodpočívají se starají o obsluhu a pohodlí cestujících.

Během letu několikrát projdeme kabinou a nabízíme cestujícím nápoje. Po několika hodinách od prvního servisu začínáme připravovat druhý servis. Opět procházíme kabinou a nabízíme občerstvení a nápoje. Následuje úklid kabiny. Před přistáním máme ještě závěrečný servis.

Během letu zajištujeme i obsluhu pilotů a řešíme jakékoliv zdravotní a konfliktní situace s pasažéry.

Po 15 hodinách letu začíná letadlo klesat směrem Sydney. Je nutné připravit kabinu a tak sklízíme galley (kuchyňku) a připravujeme kabinu k přistání (kontrolujeme pásy apod.). Po přistání se loučíme s pasažéry, kontrolujeme, zda si v letadle někdo něco nezapomněl a odcházíme s posádkou z letadla. Procházíme letištěm pasovou a bezpečnostní kontrolou a vyzvedáváme si naše zavazadla. Odcházíme do autobusu, který nás odváží do našeho hotelu.

Na hotelu se checkinujeme, dostáváme přidělený pokoj a také obálku s “dietami” - penězi na útratu. Máme cca 30 hodin čistého pobytu v Sydney. Mám tedy čas navštívit centrum Sydney a odpočinout si před letem zpátky. Miluji pobyty v nových destinacích! Domlouváme se s posádkou, že se sejdeme a půjdeme do města na večeři. Druhý den se jdu podívat na Sydney Operu a projít se po městě.

Před odjezdem z hotelu máme tzv. wake-up call - volají nám na hotelový pokoj, aby se ujistili, že jsme vzhůru a připraveni jít do práce.

Druhý den hodinu před tím než nás vyzvedává autobus, máme tkz. “wake-up call” - na hotelovém pokoji nám zazvoní telefon a recepční oznamuje, že je čas se začít připravovat.

Odpovídám na zvonící telefon a děkuji personálu hotelu za probuzení. Začínám se chystat - make-up, vlasy, uniforma,… a balím si do kufru všechny své věci. Bohužel jsem toho moc nenaspala kvůli časovému posunu a mému jet-laggu. Házím tedy do sebe jedno velké kafe. 15 minut před odjezdem na letiště přicházím do lobby, kde už čeká posádka a vedoucí kontroluje, zda jsou všichni přítomní a máme s sebou všechny potřebné dokumenty. Nastupujeme do autobusu a odjíždíme na letiště. Na letišti odevzdáváme zavazadla, procházíme bezpečnostní kontrolou a před vstupem do letadla probíhá briefing, kde si určíme pracovní pozice a vše potřebné na let zpět do Dubae.  Po briefingu nastupujeme do letadla a samotný let je podobný jako let do Sydney. Po příletu opouštíme letadlo a jdeme si vyzvednout naše zavazadla a loučíme se s posádkou.

Členy posádky už pravděpodobně neuvidím, ve společnosti pracuje přes 20 000 stevardů a tak jsou naši kolegové pokaždé jiní.
Nasedám se autobusu, který mě odváží zpět do mého ubytování. Doma upadám vyčerpaná do postele a jsem šťastná, že mám tento let za sebou. Cítím se plná dojmů z města Sydney.