Jak vypadá běžný pracovní den letušky?

Název tohoto článku je lehce zavádějící, protože něco jako “typický pracovní den” v letectví v podstatě neexistuje 🙂

Pracovní den letušky je velmi rozmanitý a zřídka stereotypní. To je na této práci skvělé, člověk nikdy neví, co ho tam nahoře čeká.

V tomato článku si povíme:

  • Jak vypadá běžný pracovní den 
  • Co má letuška na starosti
  • Jaká je pracovní náplň
  • Jak moc se práce liší v jednotlivých společnostech

 

Stevardi dostávají svůj letový rozvrh většinou 14 dní až 1 měsíc předem. Díky rozvrhu ví, kdy a kam poletí a jaká bude jeho/její pracovní doba.

Rozvrh se skládá z letových dnů, dnů volna a také tkz. standby služby – “na zavolání”. Jedná se o pracovní dobu, kdy palubní personál musí být na příjmu a připravený pracovat. Účel standby služby je pokrytí posádky na poslední chvíli např. když někdo onemocní, společnost povolá zaměstnance, který má standby. 

Rozlišujeme “airport standby” – letuška čeká v uniformě na letišti, zda jí společnost zavolá na nějaký let. Nebo “home standby” – letuška čeká doma.


Z čeho se skládá pracovní den palubní posádky?

Předletové setkání – briefing

Před každým letem probíhá předletové setkání posádky, které je velmi důležitou součástí pracovního dne. Na briefingu dostane každý stevard přidělenou svou pracovní pozici, která určuje jeho povinostičást letadla, za kterou nese zodpovědnost.

Dále se probírají informace o letu, destinaci, pasažérech, servisu, potencionálních problémech a jejich řešení, počasí, délce letu apod. Vedoucí se ujišťují, že všichni členové týmu mají potřebné dokumenty, dostatečné aktuální znalosti a jsou náležitě připravení na let. 

Bezpečnostní kontrola letadla

Před každým odletem je nutné zkontrolovat stav bezpečnostního vybavení a ujistit se, že v letadle nejsou žádné cizí předměty, které by mohly být potencionální hrozbou. Stevard je vždy zodpovědný za příslušnou část letadla dle pracovní pozice.

Příchod, odchod pasažérů – boarding, disembarking

Příchod pasažérů do letadla je jednou z nejdůležitějších částí letu. Posádka by měla udělat výborný první dojem. Stevard musí nasadit velký úsměv, zajistit vřelé přivítání a být ochotný asistovat pasažérům. Při odchodu se posádka s pasažéry loučí, děkuje za let s danou společností a přeje příjemný pobyt v dané destinaci.

Příprava kabiny na vzlétnutí a přistání 

Neprodleně po boardingu pasažérů je nutné nastavit dveře do tzv. armovaného režimu. Jednoduše řečeno – tento režim zajistí, že se při otevření dveří v nouzové situaci automaticky nafoukne klouzačka sloužící k evakuaci.

Dále se kontroluje připoutání pasažérů, správné umístění zavazadel, vzpřímená pozice sedadel, otevřené okenní rolety apod. Galleys (kuchyňky) musí být zabezpečené – všechno vybavení bezpečně uvnitř vozíků, aby při vzlétání a přistání nic nelétalo kabinou.

Servis

Neodmyslitelnou součástí letu je obsluha a servírování jídla. V některých společnostech je občerstvení součástí ceny letenky, v jiných je to “buy on board” – občerstvení se prodává. Stevard je zodpovědný za servírování nápojů, pokrmů a případně vybírání peněz a prodej. V některých společnostech stevardi prodávají produkty duty-free (parfémy, hodinky, šperky, kosmetiku apod.).

Asistence pasažérům

Palubní personál je na palubě pro pasažéry a jejich povinností je vytvořit příjemnou atmosféru a být cestujícím vždy nápomocní a k dispozici.

To zahrnuje assistenci starším osobám, rodinám s dětmi, osobám se zhoršenou pohyblivostí, pomoc s umíštěním zavazadel, odpovídání na call belly (zavolání) apod.

Asistence pilotům

Palubní posádka pravidelně komunikuje s piloty a zajišťuje pro ně nápoje a občerstvení.

 

Při prudkém stoupání letadla může práce na palubě připomínat spíše extravagantní pohyby Michaela Jackensona 🙂

 

Ze života tří letušek…

Abychom si mohli lépe představit typický pracovní den palubní průvodčí, požádala jsem letušky české/slovenské, evropské a arabské letecké společnosti, aby popsali, jak vypadá jejich typický pracovní den.

Klikněte na obrázek a přečtěte si jejich zkušenosti.

 

Tak co?

  • Umíte si představit sebe na pozici palubní průvodčí?
  • Přijde vám pracovní náplň letušky zajímavá?
  • Bavilo by vás to?
  • Vyhovoval by vám nepravidelný pracovní rozvrh?
 

Přemýšlíte o práci letušky, ale nevíte, zda je tato práce pro vás? Doporučuji vám stáhnout a přečíst si e-book zdarma “Je práce letušky pro mě?”, kde si můžete odpovědět 20 základních otázek, díky kterým zjistíte, zda je práce letušky to pravé pro vás.

Ve článku Jak se stát letuškou/stevardem, kde se dozvíte, co je potřeba k získání této krásné práce.

 

Pokud vás zajímá více ze života letušky, přečtěte si další články o životě letušky.

 

Anežka Hladíková
Pomáhám budoucím letuškám a stevardům získat práci jejich snů a jsem jim oporou při jejich začátcích na této nové vzrušující životní cestě. >>Více o Anežce najdete tady<<
Komentáře
  1. Charlota Mingur napsal:

    Dobrý den
    Je to velmi zajimavý článek, zajímalo by mě, po jaké době jste začala létat, hned jak jste dokončila školu nebo kurz?

    děkuji za jakékoliv odpovědi. S pozdravem Charllota de la Mingur.

    • Anežka napsal:

      Dobrý den Charlloto,
      Myslíte po jaké době po ukončení výcviku? Po přijímacím řízení jsem podepsala pracovní smlouvu a začala několika-týdenní výcvikový kurz, který byl pořádaný mou leteckou společností.Tam jsem se naučila vše potřebné pro výkon práce. Hned po dokončení kurzu jsem měla několik zkušebních letů, kde jsem sledovala kolegy, jak pracují. Potom už jsem létala “naplno”.
      Odpověděla jsem takto na Vaší otázku nebo jste se ptala na něco jiného? 🙂
      Anežka

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.