Jak probíhá výcvik na letušku/stevarda? Zvládnu to?

“Ahoj Anežko, mohla bys prosímte napsat článek o výcviku? Protože ačkoliv je pohovor stresující, mě spíš děsí, že uspěju, a na výcviku mě pošlou domu.” 

Psala mi před pár dny slečna, která pracuje jako au-pair, chce se stát letuškou Emirates, ale děsí se toho, co ji čeká na výcviku.

Pokud jste na tom podobně a přemýšlíte o této práci či jste již úspěšně prošli přijímacím řízením a za pár dní vás čeká letecký výcvik, pak je tento článek pro vás. 

Povím vám v něm, co tenhle povinný výcvik pro letušky obnáší. Dozvíte se, co se budete učit a jakým způsobem budou testovány vaše znalosti. 

V druhé části tohoto článku vám sdělím své vlastní zkušenosti s výcvikem ve dvou společnostech, který jsem absolvovala.

Přečtěte si, jak tahle “povinná školička” pro letušky a stevardy probíhá.

Ráda bych začala jednou z nejdůležitějších informací. Výcvik je ohromná zábava.

Vnímám to tak já a převážně každý stevard vám řekne, že nejzábavnější období bylo právě období výcviku.

Dozvíte se na něm totiž mnoho zajímavých věci jak o letectví, tak o první pomoci, bezpečnosti, únosu letadla, hašení požáru, přistání na vodě apod. Také si je vyzkoušíte v praxi.

Každá společnost školí svůj personál dle svých individuálních potřeb a proto výcvik není všude stejný.

 

Kdy absolvuji výcvik?

Po podepsání smlouvy s konkrétní společností, pro kterou budete létat.

Mnoho z vás se mě ptá, zda musíte mít nějaký výcvik či školu pro letušky už před tím než se ucházíte o toto povolání. Odpověď je NE, nemusíte.

Nutné je pouze účastnit se a uspět na přijímacím řízení a když jste úspěšní, společnost vám poskytne tento odborný výcvik.

V článku “Jak se stát letuškou, stevardem” se můžete dozvědět více o tom, co vše je potřeba k získání práce.

 

Jak je výcvik dlouhý?

Výcvik pro palubní průvodčí trvá zpravidla 3-8 týdnů, záleží na společnosti.

 

Kde se výcvik koná?

Výcvik se bude konat bud v kancelářích aerolinky (např. Smartwings, ČSA) nebo v konferenčních prostorech hotelu (např. Smartlynx).

Větší aerolinky mají pro účel proškolování personálu vytvořené speciální univerzity “trainning college” (např. Emirates, Etihad, Qatar).

 

Co tedy obnáší?

Výcvik je rozdělen do teoretické a praktické části.

V teoretické části se naučíte potřebné informace a bude to možná hodně informací, ale s uvedením do praxe vám to začne být brzy velmi jasné. 

První den výcviku se seznámíte se svými novými kolegy, kteří se s vámi budou učit po dobu výcviku. Také poznáte své přednášející, kteří vás výcvikem provedou. 

S těmito lidmi brzy začnete být taková trochu “jedna rodina” a budete se vzájemně podporovat.

 

Co se naučíte?

  1. Pravidla a postupy společnosti 

Každá společnost má své SOP = Standart Operating Procedures. SOP jsou v podstatě pravidla společnosti, kterými se musí řídit všichni zaměstnanci.

Spadají sem jak postupy pro vykonávání běžné každodenní práce, tak i informace o jednání v nestandardních či nouzových situacích.

SOP popisuje typický průběh letu a pracovní postupy posádky – boarding, příprava na vzlétnutí, po vzlétnutí, příprava na přistání či samotné přistání. 

Tyto postupy musíte znát a odpapouškovat i kdyby vás vzbudili ve dvě ráno, jsou to základy pro vykonávání této práce :-).

 

2. Specifika typů letadel, na kterých budete létat

Každá společnost má jiné typy letadel.

Vy musíte znát všechny typy letadel, na kterých budete létat včetně jejich vybavení. 

Musíte vědět, jak fungují bezpečnostní dveře, kde se nachází a jak fungují záchranné čluny, znát systém případné suplementace kyslíku při dekompresi. 

Musíte znát a zaznamenávat výstražné signály, pracovat se systémy v letadle, používat “PA” – sluchátko pro hlášení. A spoustu dalších věcí.

 

3. Bezpečnostní vybavení

V letadle se nachází mnoho vybavení, které by vás jakožto cestujícího ani nenapadlo, že tam je. 

Patří sem například kyslíkové masky, hasící přístroje, záchranné vesty, záchranné čluny, ale také například kufřík první pomoci.

Emirates má dokonce i tzv. “Mortality kit”. Toto vybavení slouží k případnému úmrtí na palubě. Ale tím vás nechci zatím strašit 😀

Pointa je taková, že na palubě musí být personál připravený opravdu na všechny možné situace. A vy musíte vědět přesně jak v takových situacích postupovat a jaké vybavení použít.

 

4. Nouzové situace (nouzová přistání, přistání na vodě,…)

Ať už je velmi nepravděpodobné v reálu nouzovou situaci zažít, musíte perfektně vědět, jak se v případě takové situace zachovat.

Budete se učit postupy a to včetně prezentace demonstrace (ano, to je přesně ta show, kdy letušky před vzlétnutím ukazují masky, východy a záchranou vestu).

S instruktorem navštívíte simulátor letadla, který “simuluje” nouzové situace, například turbulence, dekompresi či požár v letadle. Vaším úkolem bude jednat jako kdyby to byla reálná situace, využít teoretické znalosti a situaci dostat pod kontrolu. Toto je jeden z prvních momentů, kdy na vlastní kůži poznáte, jak důležitá je efektivní týmová spolupráce, komunikace a schopnost zachovat chladnou hlavu ve stresových situacích.

A možná se i sklouznete po záchranném člunu.

Nácvik nouzové situace při dekompresi. Všimněte si spadlých kyslíkových masek.

 

 

5. Techniky hašení požáru a kouře

Požár je jednou z největších problémů, co se vám může během letu přihodit.

Proto vás čeká a nemine jak teorie, tak i praxe hašení požáru. Dostanete slušivý ochranný bílý oděv a budete se prodírat zakouřenou místností a hasit opravdový oheň. 

Bílé ochranné “pyžamo” máme na sobě a jdeme na hašení požáru.

6. Přistání na vodě a použití bezpečnostního vybavení

Nejen požár, ale i vodu musíte mít pod kontrolou. Což znamená, že navštívíte s kolegy bazén.

Tam se budete učit, jak se nafukují záchranné vesty a jak táhnout ve vodě kolegu. Také budete muset předvést pár temp.

Nejtěžší a nejzábavnější z tohoto výcviku je vyšplhat se na záchranný raft 🙂

S mojí kamarádkou, která se bojí vody, před vodním výcvikem 🙂

7. Základy první pomoci 

Zajímavou částí výcviku je také zdravověda. Budete se učit základy první pomoci, abyste mohli pomoci cestujícím v případě nečekaného infarktu, astmatického záchvatu, diabetu či při zlomené končetině.

Dojde také na nacvičování CPR (oživování), kdy budete stlačovat hruť figuríně 30x za sebou a předávat záchranné vdechy.

Budete vycvičeni opravdu skoro na vše, i na případ nouzového porodu. Prostě samé do života užitečné informace 🙂

 

8. Servis a obsluha

Trénink servisu bývá většinou jak teoretický, tak i praktický. Dozvíte se, jak obsluhovat zákazníky, jak servírovat nápoje a pokrmy, jak se zákazníky komunikovat. Poté si to i prakticky vyzkoušíte. 

 

9. Standardy oblékání a vzhledu

V uniformě reprezentujete společnost a proto musí být správně nošená.

Naučíte se jak nosit uniformu, jak se o ní starat, jak si upravovat vlasy, jaký používat make-up. Aerolinky vás nezapomenou informovat ani o tom jakou manikúru použít a jak si správně naleštit boty 🙂

Účes, make-up, uniforma. Teď už to mám zmáknuté a můžu do oblak.

10. CRM (spolupráce a komunikace v posádce)

Jak už jsem několikrát zmiňovala, týmová práce je stežejní. Proto vás nemine ani výcvik ohledně efektivní komunikace a spolupráce s ostatními členy posádky.

 

11. Bezpečnost a security (sebeobrana, únos, hijack)

Dozvíte se jak se chovat při únosu letadla – ano, přesně tak jako jste to viděli ve filmech – například co dělat pokud vám někdo bude vyhrožovat s bouchačkou u hlavy, abyste ho pustili do kokpitu. To je sice trochu vyhrocený scénář, ale alespoň vidíte, že aerolinky ve výcviku opravdu myslí na všechno 🙂

Možná vás nemine ani praktický trénink se základy sebeobrany.

Díky výcviku na letušku se nebojím odzbrojit ani takového frajera. Tedy, pouze v případě nutnosti.

12. Nebezpečné zboží

Už jste se určitě při průchodu letištěm setkali s bezpečnostní kontrolou a možná vám odebrali některé zboží (např. tekutiny nad 100ml, baterii ze zavazadla v kargu apod.)

O těchto předmětech, kterým se říká “nebezpečné zboží”, se také dozvíte více během výcviku. 

 

13. Výcvik přežití (přežití v moři, v polární oblasti, poušti)

A co když přistanete v polární oblasti nebo na poušti? Čeká vás výcvik i na tyto případy.

 

14. Prodej

Některé společnosti prodávají produkty či občerstvení na palubě. Pro prodej je nezbytné znát způsob prodeje, produkty a manipulaci s platebním zařízením. 

Možná se zdokonalíte i ve svých prodejních dovednostech.

 

Testování vašich znalostí

Vaše teoretické znalosti budou testovány zejména formou elektronického či písemného testu, kde budete pravděpodobně volit správné odpovědi.

Čeká vás mimo jiné test z SOP, typů letadel, první pomoci, servisu.

Jak už jsme si říkali, absolvujete i praktické zkoušky, například demonstrujete znalost obsluhy dveří letadla, jednání v nouzové situaci, hašení požáru, podání CPR – první pomoci.

Také vás mohou čekat domácí úkoly formou e-learningu.

 

Zvládnu to?

I když to teď zní jako hodně informací, učivo je podáno velmi přehledně a zábavně. Navíc spousta lidí před vámi už výcvikem prošlo. Není se tedy čeho bát.

Teoretické i praktické informace vám budou podrobně vysvětleny a budete se kdykoliv moci na cokoliv zeptat a doučit.

Stačí přistupovat k výcviku se zvědavostí, užít si to, každý den se něco naučit a budete “v pohodě” :-).

A pokud neuspějete u nějaké zkoušky nebo testu na první pokus, budete mít k dispozici další pokusy. 

Cílem aerolinek je naučit vás vše potřebné. Rozhodně není jejich cílem nachytat vás na švestkách a vyhodit vás při nějakém testu. 

Už teď do vás společnost investovala peníze, a fakt, že si vás vybrala do výcviku znamená, že věří ve vaše schopnosti.

 

Moje zkušenosti s výcvikem

Osobně jsem absolvovala dva výcvikové kurzy, a to společnosti Emirates a Smarlynx.

V následujících řádcích shrnu mé zkušenosti s oběma z nich.

 

Výcvik Smartlynx

Výcvik trval cca 3 týdny a konal se v konferenční místnosti hotelu u letiště v Praze. 

Dva týdny trvalo intenzivní nabírání teoretických informací. 

V těchto dvou týdnech jsme absolvovali asi 6 testů – z SOP, zdravovědy, znalosti typu letadel a nouzových situací, ze servisu a nebezpečného zboží. 

V třetím týdnu jsme navštívili simulátor letadla, kde jsme se seznámili s vybavením v praxi a vyzkoušeli si některé bezpečnostní vybavení. Navštívili jsme také bazén, kde jsme si osahali vesty, a pracovali s raftem. Na trenažeru jsme trénovali i hašení požáru. 

Po výcviku následovalo 6 zkušebních letů a poté závěrečné přezkoušení našich schopností “v akci” během letu.

Výcvik Emirates

Výcvik u Emirates jsem vnímala jako přísnější. Požadavky na nás byly větší a to zejména co se týče groomingu (upravenosti vzhledu). Každý týden jsme byli hodnoceni – náš účes, make-up, uniforma.

První dva týdny jsme se učili SOP a specifika letadel Emirates. To bylo asi nejvíce teorie a učení, ale měli jsme úžasné školitele a byla to zábava.

V průběhu toho jsme navštěvovali simulátory a rovnou uváděli právě probíranou látku do praxe, tzn. když jsme probírali dveře letadla, hned jsme si šli vyzkoušet v praxi jejich otevírání. Když jsme probírali evakuaci, hned jsme ji šli trénovat do simulátoru.

Simulátor dokázal velmi reálně simulovat situace a díky tomu jsme měli možnost opravdu si prožít i připadné nouzové situace, abychom pak v reálu přesně věděli jak reagovat.

V rámci výcviku jsme absolvovali různé soutěže a týmové aktivity mimo výcvik, například návštěvu mešity. Poznali jsme mnoho zajímavých školitelů a dozvěděli se mnoho příběhů z létání od služebně starších kolegů a školitelů. Byl to super zážitek. 

 

Přeji vám hodně štěstí a užijte si vás výcvik!

Doufám, že jsem vám v tomto článku objasnila, jak výcvik probíhá a teď už víte, do čeho jdete a více se těšíte. Nebo vám alespoň článek přišel zajímavý.

Držím vám palce a užijte si svůj výcvik.

 

Pro další zajímavé články a inspiraci se podívejte na blog.

Pokud přemýšlíte, zda je tato práce to pravé pro vás, mrkněte na můj e-book zdarma “Je práce letušky pro mě?”.

 

S láskou,

Anežka Hladíková
Pomáhám budoucím letuškám a stevardům získat práci jejich snů a jsem jim oporou při jejich začátcích na této nové vzrušující životní cestě. >>Více o Anežce najdete tady<<
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.