Kolik vydělává letuška?

Pamatuji si na dobu, kdy jsem dokončovala bakaláře na vysoké škole. Říkala jsem si:

A co dál? Co teď? To už jsem jako dospělá?

Teď si musím najít nějakou pořádnou práci. Ale já ještě nechci do žádného kanclu, kde budu pracovat od devíti do pěti od pondělí do pátku.

Chci si užívat života! Chci cestovat! Ale zároveň chci vydělávat hezké peníze… 

A to byl moment, kdy jsem se rozhodla najít si práci v zahraničí, která splňuje tři požadavky:

  • Bude vzrušující
  • Bude mě bavit
  • Vydělá mi hezké peníze

Našla jsem inzerát o práci letušky

Začala jsem hledat na českých pracovních portálech a narazila na inzerát společnosti Emirates, která se chystala pořádat assessment v Praze. Začala jsem zjišťovat více o tom, jak získat práci letušky.

Neznělo to vůbec špatně!

Život v Dubai, cestování po celém světě, ubytování zadarmo. To zní skvěle!

Ale co peníze? Kolik bych si vydělala jako letuška?

“Kolik si letušky vlastně vydělávají?”

Začala jsem brouzdat internetem. Narazila jsem na spoustu informací o finančním ohodnocení stevardů. Jenže jsem tomu nerozuměla! Četla jsem, kolik bych měla za hodinu, ale nebyla jsem schopná vypočítat, kolik by to tedy za měsíc bylo.

A proto jsem se rozhodla napsat tento článek pro všechny, kdo jsou na tom stejně a rádi by se dozvěděli, kolik si tedy mohou vydělat.

Peníze sice by neměly být jediným důvodem pro vykonávání této práce, ale rozhodně jsou důležité.

V první části článku si vysvětlíme, z čeho se mzda skládá. V druhé části článku si povíme, kolik si vydělávají letušky a stevardi jednotlivých společností.

 

Mzda se každý měsíc liší

Letuška si vydělá podle toho, kolik toho nalétá.

Mzda v jedné společnosti může být pro každého stevarda jiná. Záleží na pracovní smlouvě, bázi, z které stevard létá, sezóně a počtu nalétaných hodin.

Stává se, že mi na účet přijde jeden měsíc 2000 eur a druhý měsíc jen 1300 eur. Letní sezóna bývá více vyčerpávající, lidé létají na dovolené a tím pádem máme více letů a víc si vyděláme. Zimní sezóna bývá klidnější, nalétaných hodin je tedy méně.

Složky mzdy:

Základní mzda (basic salary)

Základní mzda je pevný základ, nebo-li pevná částka, která je fixní a stejná každý měsíc i v případě, kdy letuška vůbec nelétá.

Mzda za letovou hodinu (flight hour pay)

Další složkou mzdy je ohodnocení za nalétané hodiny – letový čas.

Letový čas většinou začíná push-backem (momentem, kdy letadlo opouští svou parkovací pozici a míří na runway) a končí “zaparkováním” letadla na finální parkovací pozici v cílové destinaci.

Zajímá vás, jak vypadá typický den letušky? Přečtěte si tento článek.

Příklad výpočtu letového času:  Posádka dorazí do letadla v 18:00. Přichází pasažéři a v 18:40 se letadlo rozjíždí směrem k runway. To je začátek letového času. Letadlo vzlétá, letí a přistává na runway v cílové destinaci. Poté “taxuje” na místo k parkování. Čas, kdy letadlo zastaví ve finální parkovací pozici, je konec letového času – např. v 20:10. Čistý letový čas je tedy 1 hodina a 30 minut.  Pokud letuška dostává zaplaceno 10 eur/letovou hodinu, pak si za tento let vydělá 15 eur. Letové hodiny za všechny lety za měsíc se sečtou a přičítají k základní mzdě.

Příplatky a pohyblivé části příjmu:

  • Příspěvky, diety: Diety jsou jedním z finančních benefitů. Je to jakési “kapesné” – finanční příspěvek na občerstvení, který společnost poskytuje své posádce na pobytech.

Každý z posádky miluje moment, kdy se checkinujeme na recepci hotelu a dostáváme hotelovou kartu s obálkou. V obálce je kapesné v místní měně, které si můžeme utratit za co chceme. Čáska je různá, většinou záleží na cenách destinace, menu v hotelu apod. Na 20 hodin v Londýně dostáváme například 55 liber a na 22 hodin v Mnichově 75 euro. 

  • Provize z prodeje: Stevardi některých společností získávájí komisi z prodeje občerstvení a duty free na palubě.

V Easy Jetu jsme prodávali občerstvení, parfémy, kosmetiku, hodinky apod. Naše komise byla 3% z ceny prodaného produktu, což se zdá málo, ale naši angličtí cestující nakupovali opravdu hodně a za měsíc jsem si díky tomu vydělala několik tisíc korun navíc.

 

  • Bonusy: Velmi časté jsou také bonusy za chování, produktivitu, prodej apod.
  • Příplatky: Extra příplatky za lety ze “standby“, přesčasy či zrušené dny volna.
  • Některé společnosti také připlácejí, pokud ovládáte další cizí jazyk.

Moje aerolinka často potřebuje pokrýt let na poslední chvíli. Pokud nemají nikoho, kdo by mohl letět, kontaktují mě o mém dnu volna a ptají se, zda jsem ochotná letět. Pokud souhlasím, dostanu extra příplatek cca 38 eur za zrušený den volna. 

 

Nefinanční zaměstnanecké výhody:

Některé letecké společnosti nabízejí pro své zaměstnance opravdu zajímavé nefinanční výhody, které z nich dělají velmi atraktivní zaměstnavatele. Jsou to například:

  • Hrazené ubytování (ubytování ve sdíleném či nesdíleném apartmánu nebo hotelu)
  • Doprava do práce (zajištěná doprava či příspěvek na dopravu do práce)
  • Zaměstnanecké letenky (zvýhodněné letenky pro vás, rodinu či přátele)
  • Další benefity (slevy na stravování, do restaurací, obchodů, vstupy do fitness, pláží, čištění uniformy..)

Shrnutí:

Finanční ohodnocení palubní průvodčí je pohyblivékaždý měsíc se liší. Také je důležité zvážit nefinanční benefity dané společnosti. Pokud společnost nabízí ubytování zdarma – znamená to pro vás možnost ušetření spousty peněz za nájem. Pokud společnost nabízí dopravu do práce zdarma, pak nemusíte řešit auto a cestovné. Při výběru společnosti berte vpotaz všechny tyto faktory.

 

Kolik si tedy vydělám v jednotlivých společnostech?

Přestože nelze přesně určit mzdu, kterou v jednotlivých společnostech dostanete, pokusím se vám pro představu alespoň přiblížit, jaké finanční a nefinanční ohodnocení nabízejí jednotlivé společnosti.

České společnosti

V Čechách máme dvě velké komerční letecké společnosti – České Aerolinie (ČSA)Travel Service, které létají mimo jiné z měst České Republiky.

Základní mzda v českých leteckých společnostech je cca 16 000 Kč/měsíc a 100 Kč za každou letovou hodinu. Dostáváte také příplatky za přistání a zaměstnanecké bonusy. V průměru si vyděláte cca 22 000 až 30 000 Kč za měsíc v závislosti na sezóně a počtu nalétaných hodin. Společnosti nabízejí zaměstnanecké letenky.

Zkušenost kandidátky české letecké společnosti: 

Pocas skoro mesiac a pol dlheho treningu pocas aprila a maja ponukali iba dohodu a potom nieco okolo 24 tisic a pracu na dobu urcitu iba do konca septembra. Moznost predlzenia nevedeli potvrdit, kedze nevedeli aka silna zimna sezona ich caka a ci a kolko nas budu potrebovat. Ponuka bola vhodna pre Prazakov a okolie alebo studentov z Prahy a okolia, ktrorí tam maju ake take zazemie. 

Arabské společnosti

Arabské společnosti (Emirates, Etihad, Qatar, Kuwait Airways,…) nabízejí velice zajímavou mzdu osvobozenou od daně.

Skvělou výhodou práce v arabských společnostech jsou benefity. Společnosti poskytují ubytování zdarma. Během pobytů mimo bázi dostáváte pravidelné diety a bydlíte v pětihvězdičkových hotelech. Budete mít k dispozici zaměstnanecké letenky do destinací společnosti i partnerských aerolinek pro vás, vaši rodinu a přátele. Budete moci cestovat po celém světě. Společnosti poskytují svým zaměstnancům slevy do restaurací, hotelů, rekreačních center, vstupy do fitness apod. 

Příklad mzdy ve společnosti Emirates (zdroj):

Základní mzda je 4 260 AED = 26 500 Kč za měsíc. Za letovou hodinu dostanete 61,25 AED = 380 Kč. Při nalétaných 80-90 hodinách/měsíc (což je nyní zhruba průměr), bude vaše mzda cca 55 000 Kč za měsíc. Během výcviku si vyděláváte něco kolem 20 000Kč/měsíc.

Zkušenost letušky arabské letecké společnosti:

Spousta mých kolegů pocházela ze zemí (Indie, Pákistán, apod.), kde je možnost výdělku velmi malá. Za práci v Emirates byli neskutečně vděční a tuto příležitost využili k procestování světa a hlavně k ušetření peněz do budoucna. Po třech letech práce byli schopni koupit si byt v jejich zemi a zabezpečit se tak do budoucnosti. Ubytování je hrazené společností a na pobytech dostáváme kapesné. Výdaje jsou tedy opravdu minimální. Pokud člověk chce, dokáže opravdu hodně ušetřit.

Evropské společnosti

Evropské společnosti (EasyJet, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, Wizzair, British Airways, Smartlynx,..) nabízejí lepší finanční ohodnocení než společnosti v České Republice. Většina z nich však neposkytuje ubytování zdarma. Výhodou jsou zaměstnanecké letenky a další benefity (např. mateřská dovolená, nemocenská) a možnosti (např. částečný pracovní úvazek, pravidelný rozvrh 5 dní práce, 3 dny volna)…

Pro představu lze říci, že palubní personál si vydělává cca 1400 – 2400 eur což je cca 35 000 – 60 000 Kč za měsíc.

Zkušenost letušky evropské letecké společnosti:

Nelze přesně říct, kolik si vydělám. Jeden měsíc je to 1300 liber, druhý měsíc 2100 liber. Záleží na mém rozvrhu, letových hodinách, sezóně a podobně. Pořád je to ale víc než jsem vydělávala v Čechách.

 

Jaký je váš názor?

Myslíte si, že je práce dostatečně ohodnocená?

Připadají vám zaměstnanecké benefity lákavé?

Já si myslím, že práce letušky je oproti jiným pracím zákaznického servisu velice dobře placená. Za dva roky létání  v zahraničí jsem si ušetřila mnohem více než bych byla schopná v zaměstnání v Čechách.

Pokud vás práce v oblacích láká, přečtěte si další články o životě letušky nebo si stáhněte e-book zdarma Je práce letušky/stevarda pro mě? a zodpovězte si 20 základních otázek, díky kterým zjistíte, zda je tato práce pro vás.

Pokud máte jakékoliv otázky, vložte je do komentářů nebo mne kontaktujte.

S láskou,

Anežka Hladíková
Pomáhám budoucím letuškám a stevardům získat práci jejich snů a jsem jim oporou při jejich začátcích na této nové vzrušující životní cestě. >>Více o Anežce najdete tady<<
Komentáře
  1. Terka napsal:

    Ty brďo, tak to jsem si myslela, že jsou ty penízky za práci trochu ve vyšší rovině. Já sice nejsem letuška, ale řidička a vydělám si v podstatě skoro stejně, ale je zase fakt, že u arabských společností člověk ušetří hoooodně na jiných místech, už jen to, že nemusí platit bydlení. To je velké plus. Jinak si myslím, že i přes to všechno je tato práce stále podhodnocena. Zodpovědnost a všechna práce okolo je šíleně náročná a nejvíc člověka vyčerpá práce s ostatními lidmi. Klobouk dolů před všemi, kteří tuto práci dělali, dělají nebo teprve budou dělat.

    • Anežka Hladíková napsal:

      Ahoj Terko,
      Já to vidím stejně, v obou aerolinkách, kde jsem pracovala bylo skvělé, že jsem nemusela platit ubytování. V Emirates se navíc mzda nedanila, měli jsme diety a skoro žádné výdaje.
      Ano, člověka musí opravdu bavit práce s lidmi a ta může být někdy náročná. Souhlasím, že v některých společnostech by peníze měly být lepší.
      Létání má ale i své kouzlo a spoustu dalších výhod. 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.