“Cože? Ty jsi pracovala v Emirates? Tak to je hustý. Slyšel jsem, že je těžké se tam dostat. Jak jsi to udělala? Také bych tam chtěl pracovat, a nevím, jak na to.”
Tuhle větu slýchám od svého okolí poměrně často.
Přijímací řízení společnosti Emirates bývá náročné a často i několikadenní. Úspěšných kandidátů je pouze 3-4% ze všech zájemců. To je velmi malé číslo.
Proto jsem se rozhodla napsat tento článek a prozradit, díky čemu jsem práci získala. Povíme si, jaké je pracovat v Emirates, jak probíhá výběrové řízení, a také jak ho úspěšně zvládnout.
Emirates je největší letecká společnost Spojených Arabských Emirátů, založená roku 1985. Domovským letištěm je Dubai.
Společnost má největší flotilu dálkových letadel Airbus380 a Boeing777 na světě. Létají do více než 80 zemích po celém světě napříč Afrikou, Amerikou, Asií, Evropou, Středním východem a Pacifikem. Každý týden odlétá z Dubaje více než 1 500 letů společnosti Emirates.
Emirates v současné době létá do více než 160 destinací po celém světě. Palubní posádka má díky tomu možnost navštívit mnoho krásných míst. Stevardi létají krátké i dlouhé lety. V destinacích zůstávají většinou 24 hodin, v některých i déle. Jsou ubytovaní v pětihvězdičkových hotelích.
Má to však svou daň. A tou je velice fyzicky i psychicky náročná práce. Nepravidelný režim, pásmová nemoc, dlouhé noční lety,…To vše se může podepsat na vašem zdraví a je potřeba být si toho vědom a dobře se o sebe starat.
Doporučuji vám přečíst si můj článek: “Proč jsem dala výpověď v Emirates”.
Takto Emirates definuje požadavky na svých webových stránkách:
As well as the role requirements, there’s a little more that great cabin crew members offer. You should be determined to always perform well. And no doubt you’ll be able to manage a pretty demanding work schedule. Also, you’ll be culturally aware and reflect who we are – professional, empathetic, progressive, visionary and cosmopolitan.
Jsou nutné předchozí zkušenosti s létáním? NE
Nabízí společnost výcvik zdarma? Ano, společnosti nabízí výcvik zdarma, který trvá 7-8 týdnů.
Pro oficiální informace o výběrovém řízení navštivte webové stránky Emirates.
Průměrně si vyděláte cca 55 000 Kč za měsíc v závislosti na nalétaných hodinách. Mzda se nedaní.
Více o mzdě se dočtete v článku Kolik vydělává letuška.
Sídlo společnosti Emirates je v Dubaji (Spojené Arabské Emiráty). Pokud se chcete stát členem palubní posádky, musíte být ochotni přestěhovat se do Dubaje. Ubytování vám bude zajištěno zdarma ve sdílených bytech po dvou či třech osobách.
Práce v Emirates je vhodná pro mladé lidi, kteří touží po nové životní výzvě a nevadí jim přestěhovat se do arabské země. Měli byste být připravení na náročnou práci, dlouhé noční směny a jednání s náročnými cestujícími všech národností.
Odměnou vám bude pobyt v metropolích po celém světě a zkušenost v jedné z největších leteckých společností.
Můžete si přečíst článek o tom, jak vypadá typický pracovní den letušky.
Společnost neustále pořádá výběrová řízení po celém světě. V České Republice zpravidla každý měsíc.
Navštivte webové stránky Emirates s pracovními nabídkami.
Zvolte zemi, v které chcete navštívit výběrové řízení – pravděpodobně: Czech Republic.
Nyní vidíte vypsaná výběrová řízení. Podívejte se, zda je to “open day” nebo “assessment day”.
Open day je otevřené výběrové řízení přístupné všem zájemcům, na které mohou přijít bez pozvání. Stačí jen dostavit se na místo konání v uvedený termín s potřebnými dokumenty (životopis v anglickém jazyce a fotografie).
Assessment day je výběrové řízení, pro jehož účast musíte mít pozvání.
Pozvání na assessment získáte tak, že vytvoříte “online application” (online žádost).
Společnost zhodnotí vaši žádost a pokud vás shledají za vhodného kandidáta, obdržíte pozvání na “assessment day”.
Životopis musí být jasný, přehledný a stručný, na jednu, maximálně dvě stránky.
Ve svém e-booku “Jak se stát letuškou, stevardem” učím své čtenáře, jak kvalitně napsat životopis, který je vstupenkou na assessment. Tajemství je ve vytvoření dobře zacíleného soupisu vašich pracovních zkušeností a osobnostních kvalit tak, aby životopis vyjadřoval:
“Jsem výborný kandidát na pozici stevarda/letušky pro vaši společnost”.
To znamená, že z něj musí přímo vyskakovat klíčové kompetence, jež personalisté hledají, například tyto:
Vaše fotografie společně s životopisem jsou to, co vás prezentuje. Dejte si záležet na profesionálních, vysoce kvalitních fotografiích.
Vaším cílem je nejen ukázat společnosti, jak vám to sluší, ale hlavně umožnit personalistům představit si vás v roli letušky či stevarda.
Oficiální instrukce k pořízení fotografií pro Emirates najdete zde.
Na této stránce najdete pokyny k tomu, jak se obléknout. Nepodceňte to, hodně na tom záleží.
Oblékněte se do elegantního bussiness stylu. Zvolte kvalitní materiály a vsaďte na výborně padnoucí oblek či kostýmek. Vyvarujte se moc volnému oblečení, upnutým outfitům či krátkým sukním.
Dejte si záležet také na účesu, make-upu a úpravě nehtů.
Nyní vám popíšu, jak probíhalo mé výběrové řízení u Emirates a předám tipy, které mi pomohly k úspěchu.
Navštívila jsem “Open day” v Praze. Nepotřebovala jsem se předem nikde registrovat ani kontaktovat společnost. Stačilo jen dorazit v daný čas na místo konání a s sebou si přinést životopis v anglickém jazyce a fotografie.
Den předem jsem si vše připravila, abych ráno nespěchala. Vstávala jsem kolem šesté, nasnídala se, udělala si perfektní make-up a jako účes upravený drdol dle stylu letušek.
Open Day začínal v 9:00 hodin ráno, já jsem do hotelu přišla cca v 8:30, abych měla časovou rezervu. Těsně před devátou se vchodové dveře zavřely a výběrové řízení začalo. Každý, kdo přišel později, už neměl možnost se zúčastnit.
Dala jsem si záležet na tom, abych udělala výborný první dojem. Celý den už od vstupu do budovy jsem se na všechny usmívala a byla přátelská. Nahlas jsem pozdravila personalistky i personál hotelu.
Při čekání jsem navázala kontakty s ostatními kandidáty. Věděla jsem, že rivalita by mi v ničem nepomohla. Naopak jsme se vzájemně podporovali.
Být dobrým týmovým hráčem je mimo jiné jedním z hlavních požadavků pro tuto práci.
Není vyjímkou, že společnosti mají tajné “špehy”, kteří sledují chování kandidátů mimo dohled hodnotících. Mohou být také domluvení se zaměstnanci (recepční hotelu, číšníci, uklizečky), aby jim podávali informace o tom, jak se k nim kandidáti chovají.
Nejjednodušší je být milý a profesionální vždy ke každému. Také je vhodné používat anglický jazyk i s česky mluvícími kandidáty.
V první části dne personalistky prezentovali leteckou společnost Emirates. Pověděli nám také o práci palubní průvodčí a životě v Dubaji. Prezentace trvala asi půl hodiny.
Ukázala jsem svůj zájem sledováním přednášky, aniž bych se otáčela nebo bavila s ostatními. Zkontrolovala jsem, že mám vypnutý telefon. Už v této části jsou kandidáti hodnoceni.
Po prezentaci jsme byli vyzváni k vyplnění formuláře a bylo nám přiřazeno pořadové číslo. Celkem nás bylo asi 170 zúčastněných kandidátů.
Po prezentaci nám personalistka poděkovala za pozornost a vyzvala nás, abychom utvořili frontu a po jednom k ní přistupovali se svým vyplněným formulářem, životopisem a fotkami.
Když jsem byla na řadě, s velkým úsměvem jsem ji pozdravila a podala své dokumenty. Personalistka si mě shlédla kritickým pohledem od hlavy až k patě (ještě, že jsem si dala záležet na oblečení, účesu a makeupu) a přátelsky se zeptala:
“How are you?”
Odpověděla jsem: “I am great today, thank you for asking. How are you?”
“Fine”, odpověděla.
Mrknutím oka se podívala na životopis a viděla, že pracuji jako recepční. Položila mi otázku:
“Why do you want to become a cabin crew?”
Odpověděla jsem:
“As a receptionist and a restaurant hostess I gained valuable experience in customer care and realised that I feel my best when I can help people. I always felt that it’s important for me personally and for the company to have happy customers every day. I want to contribute to make the customers traveling with Emirates feel welcomed, important, safe and taken care of. It is a great bonus that this job connects two other passions of mine – traveling and meeting new people.”
Poděkovala mi a řekla, že mohu odejít.
Otázky, které můžete očekávat u CV Drop:
Why do you want to be a cabin crew?
Why do you want to work for our airline?
What do you do at the moment?
Tell me about yourself.
Doporučuji připravit si odpovědi na tyto otázky.
Po vystřídání všech kandidátů jsme obdrželi seznam čísel těch, kteří postupují do druhého kola – assessmentu.
Assessment se konal druhý den ráno. Hned na začátku dne jsme byli rozděleni do skupinek, ve kterých jsme pak absolvovali všechny skupinové úkoly.
První skupinka (včetně mě) šla na řadu jako první. Vešli jsme do místnosti, kde byly židle uspořádané do kruhu. Byli jsme vyzváni posadit se. Následovali dva skupinové úkoly.
První úkol: Byli jsme rozděleni do skupinek po třech. Během pěti minut jsme se měli dozvědět 3 zajímavé informace o každém ve skupince. Druhou částí úkolu bylo prezentovat členy své skupinky ostatním. Personalistka pozorovala naše komunikační dovednosti.
Druhý úkol: Byli jsme rozděleni do skupinek po pěti. Dostali jsme papír se zadáním úkolu:
Máte na starosti hotel, který je přebookovaný. K dispozici jsou pouze 3 volné pokoje. Máte však potvrzených 10 rezervací následujících hostů:
- Stálý host
- Významný politik
- Starší manželský pár
- Matka s malým dítětem
- Muž na invalidním vozíku
- Rodina s dětmi
- Manažer spřáteleného hotelu
- Známá cestovatelská blogerka
Vašim úkolem je dohodnout se ve skupině, koho z hostů na těchto třech pokojích ubytujete.
Při řešení tohoto úkolu jsem se snažila poslouchat názory ostatních, neskákat nikomu do řeči a stále se usmívat. Když jsem chtěla něco říct, navázala jsem na to, co říkal někdo přede mnou, např:
I really like Josef’s idea about…
I think it’s clever what Jana said that…
As Richard mentioned, we could do…. I also suggest to do…. What do you think about it, Anna?
Smysl tohoto cvičení není někoho přeargumentovat. Naopak – jde o to umět se domluvit a přijít se společným řešením.
Většina úkolů skupinových diskuzí nemá správné řešení. Není totiž důležitý výsledek, jako spíš způsob, jakým jste se k výsledku jako tým dobrali.
Jak komunikujete s ostatními členy týmu?
Podporujete jeden druhého?
Jak vyjadřujete svůj názor?
Jak řešíte problémy?
Jste usměvavý, pozitivně naladěný a milý i během stresové situace?
Moje tipy pro skupinové aktivity
Během skupinových úkolů si nás personalistka volala k sobě a ptala se nás, zda máme nějaká tetování nebo piercing. Také se doptávala na životopis (pracovní mezery mezi zaměstnáním a další nejasnosti).
Proběhl výškový test. Museli jsme se zout a dosáhnout na rysku, která značila 212 cm. Stačilo dotknout se konečky prstů.
Po skupinových úkolech a výškovém testu jsme se opět dozvěděli čísla postupujících kandidátů. Bylo nás asi 35.
Na vyplnění testu z anglického jazyka jsme měli jednu hodinu. Byl to test na úrovni B2-C1 a byl rozdělený na poslech, gramatiku a porozumění textu.
Pokud se necítíte v angličtině sebevědomí, určitě věnujte energii přípravě. Na internetu najdete spoustu cvičných testů pro úroveň B2 nebo C1. Můžete také trénovat konverzací s kamarády.
Po vyplnění testu jsme obdrželi výsledky. Test úspěšně složilo asi 30 kandidátů a ti postoupili do posledního kola výběrového řízení, kterým byl osobní pohovor.
Při pohovoru jsem se pořád usmívala a byla milá. Navodila jsem přátelskou atmosféru tím, že jsem se personalistky zeptala, jak se jí daří.
Během pohovoru buďte upřímní a diplomatičtí. Nelžete, nestěžujte si a nepomlouvejte svého současného zaměstnavatele. Udělejte skvělý první i poslední dojem. Buďte zdvořilí a přátelští. Na konci pohovoru nezapomeňte poděkovat a říci něco ve stylu: “It was nice to meet you”.
TIP: Napodobte způsob vyjadřování personalisty – tempo, tón hlasu, gestikulaci. Podobná řeč těla značí sympatii.
A hlavně nezapomeňte na přípravu svých odpovědí. Ve svém e-booku učím své klienty, jak odpovídat na pohovorové otázky, aby zdůraznili to, co personalisté hledají.
Doporučuji vám připravit si několik konkrétních profesních situací (např. kdy jste někomu pomohl, vyřešil konflikt, předvedl vyjímečný servis, apod., apod.) na kterých můžete demonstrovat své schopnosti. Personalisté se budou ve vašich odpovědích opravdu “šťourat” a je důležité být si v nich jistý a vědět o čem mluvit.
Nejčastěji kladené otázky finálního pohovoru:
- Why do you think you would be a good cabin crew?
- What are a cabin crew qualities?
- Why did you choose our company?
- What do you know about our airline?
- Tell me about yourself.
- What are your strengths?
- What are your weaknesses?
- Why should we hire you?
- Do you work better in team or alone?
- Tell us a time when you have succesfully worked with a team.
- Did you in your previous experience cooperated with strangers?
- Select one nation and tell us something about it, of their culture, what they like and what they don’t.
- Tell me about a time you made a suggestion to improve business.
- Describe a time when you had to be flexible in your job.
- Give a situation when you helped a stranger/customer/colleague.
- Give me an example of how you delivered excellent customer service at your last position?
- Give an example of a time when you coped with a stressful situation. How did it make you feel and how did you deal with it?
- Tell me about time you resolved a conflict.
Výsledek výběrového řízení jsem obrdžela asi po měsíci od osobního pohovoru.
Pokud Vás zajímá, kolik kandidátů práci získá, tak to bohužel nikdo dopředu neví. Záleží na aktuálních požadavcích společnosti. Při mém výběrovém řízení v Praze nás na začátku bylo 170 kandidátů a práci získalo cca 10-15 lidí.
Mnoho kandidátů jde na pohovor “zkusit své štěstí”. Myslím si, že takoví tam chodí zbytečně. 🙂 I když možná jich pár úspěšných je.
Ale já věřím, že bych se do Emirates bez řádné přípravy na výběrové řízení nedostala a to stejné mi potvrdila i většina mých ex-kolegů. Příprava se mi vyplatila. Získala jsem práci hned napoprvé a mohla začít cestovat po světě.
Lidem, kteří se mě ptají, jak jsem to udělala, vždy opakuji jako papoušek:
“Pokud chcete získat práci v Emirates a cestovat po světě, kvalitně se připravte na celé výběrové řízení. To je celé tajemství úspěchu.”
Pro zájemce o kvalitní přípravu jsem vytvořila e-book “Jak se stát letuškou, stevardem”, kde je napsáno vše, co potřebujete vědět k získání práce v Emirates i jiných aerolinkách.
Pokud stále nevíte, zda je práce letušky pro vás ta pravá, mrkněte na můj e-book zdarma Je práce letušky pro mě?