Název tohoto článku je lehce zavádějící, protože něco jako “typický pracovní den” v letectví v podstatě neexistuje 🙂
Pracovní den letušky je velmi rozmanitý a zřídka stereotypní. To je na této práci skvělé, člověk nikdy neví, co ho tam nahoře čeká.
Stevardi dostávají svůj letový rozvrh většinou 14 dní až 1 měsíc předem. Díky rozvrhu ví, kdy a kam poletí a jaká bude jeho/její pracovní doba.
Rozvrh se skládá z letových dnů, dnů volna a také tkz. standby služby – “na zavolání”. Jedná se o pracovní dobu, kdy palubní personál musí být na příjmu a připravený pracovat. Účel standby služby je pokrytí posádky na poslední chvíli např. když někdo onemocní, společnost povolá zaměstnance, který má standby.
Rozlišujeme “airport standby” – letuška čeká v uniformě na letišti, zda jí společnost zavolá na nějaký let. Nebo “home standby” – letuška čeká doma.
Před každým letem probíhá předletové setkání posádky, které je velmi důležitou součástí pracovního dne. Na briefingu dostane každý stevard přidělenou svou pracovní pozici, která určuje jeho povinosti a část letadla, za kterou nese zodpovědnost.
Dále se probírají informace o letu, destinaci, pasažérech, servisu, potencionálních problémech a jejich řešení, počasí, délce letu apod. Vedoucí se ujišťují, že všichni členové týmu mají potřebné dokumenty, dostatečné aktuální znalosti a jsou náležitě připravení na let.
Před každým odletem je nutné zkontrolovat stav bezpečnostního vybavení a ujistit se, že v letadle nejsou žádné cizí předměty, které by mohly být potencionální hrozbou. Stevard je vždy zodpovědný za příslušnou část letadla dle pracovní pozice.
Příchod pasažérů do letadla je jednou z nejdůležitějších částí letu. Posádka by měla udělat výborný první dojem. Stevard musí nasadit velký úsměv, zajistit vřelé přivítání a být ochotný asistovat pasažérům. Při odchodu se posádka s pasažéry loučí, děkuje za let s danou společností a přeje příjemný pobyt v dané destinaci.
Neprodleně po boardingu pasažérů je nutné nastavit dveře do tzv. armovaného režimu. Jednoduše řečeno – tento režim zajistí, že se při otevření dveří v nouzové situaci automaticky nafoukne klouzačka sloužící k evakuaci.
Dále se kontroluje připoutání pasažérů, správné umístění zavazadel, vzpřímená pozice sedadel, otevřené okenní rolety apod. Galleys (kuchyňky) musí být zabezpečené – všechno vybavení bezpečně uvnitř vozíků, aby při vzlétání a přistání nic nelétalo kabinou.
Neodmyslitelnou součástí letu je obsluha a servírování jídla. V některých společnostech je občerstvení součástí ceny letenky, v jiných je to “buy on board” – občerstvení se prodává. Stevard je zodpovědný za servírování nápojů, pokrmů a případně vybírání peněz a prodej. V některých společnostech stevardi prodávají produkty duty-free (parfémy, hodinky, šperky, kosmetiku apod.).
Palubní personál je na palubě pro pasažéry a jejich povinností je vytvořit příjemnou atmosféru a být cestujícím vždy nápomocní a k dispozici.
To zahrnuje assistenci starším osobám, rodinám s dětmi, osobám se zhoršenou pohyblivostí, pomoc s umíštěním zavazadel, odpovídání na call belly (zavolání) apod.
Palubní posádka pravidelně komunikuje s piloty a zajišťuje pro ně nápoje a občerstvení.
Abychom si mohli lépe představit typický pracovní den palubní průvodčí, požádala jsem letušky české/slovenské, evropské a arabské letecké společnosti, aby popsali, jak vypadá jejich typický pracovní den.
Klikněte na obrázek a přečtěte si jejich zkušenosti.
Přemýšlíte o práci letušky, ale nevíte, zda je tato práce pro vás? Doporučuji vám stáhnout a přečíst si e-book zdarma “Je práce letušky pro mě?”, kde si můžete odpovědět 20 základních otázek, díky kterým zjistíte, zda je práce letušky to pravé pro vás.
Ve článku Jak se stát letuškou/stevardem, kde se dozvíte, co je potřeba k získání této krásné práce.
Pokud vás zajímá více ze života letušky, přečtěte si další články o životě letušky.
Dobrý den
Je to velmi zajimavý článek, zajímalo by mě, po jaké době jste začala létat, hned jak jste dokončila školu nebo kurz?
děkuji za jakékoliv odpovědi. S pozdravem Charllota de la Mingur.
Dobrý den Charlloto,
Myslíte po jaké době po ukončení výcviku? Po přijímacím řízení jsem podepsala pracovní smlouvu a začala několika-týdenní výcvikový kurz, který byl pořádaný mou leteckou společností.Tam jsem se naučila vše potřebné pro výkon práce. Hned po dokončení kurzu jsem měla několik zkušebních letů, kde jsem sledovala kolegy, jak pracují. Potom už jsem létala “naplno”.
Odpověděla jsem takto na Vaší otázku nebo jste se ptala na něco jiného? 🙂
Anežka
Mám dotaz, jak je to s tím firemním autobusem u Emirates jestli teda nějaký je? To vám přijede přímo před barák a dojedete až na letiště? Předem děkuji za odpověď.K.
Hezký den Týno,
Ano, firemní autobus jezdí pravidelně cca každých 20 min ke všem “ubytovnám/bytům” Emirates. 🙂
Anežka
Dobrý den Anežko, jsem ti hrozně vděčná za tenhle článek. Všechno si hrozne hezky popsala. Normalne si nedočtu celou webovou stránku ale ty jsi to popsala fakt krasne. Chtela bych byt letuškou ale bojim se. Ty jsi se nikdy nebala? Jak to mas se strachem ty? Byla jsi uz v nejake nebezpečné situaci? Dekuji za odpoved. SK
Ahoj Sofie,
Moc Ti děkuji za komentář. Jsem ráda, že Ti článek přišel přínosný.
Já se nebála, přeci jen je létání statisticky bezpečnější než jízda autem. Navíc výcvik byl velmi podrobný a připravil nás na všechny možné nouzové situace. O nebezpečných situacích, ve kterých jsem se jako letuška ocitla, mluvím v tomto rozhovoru. Moc jich nebylo :)) Práci jsem vnímala jako stejně bezpečnou jako každou jinou, například v kanceláři.
Přeji Ti vše nejlepší! Anežka